free counter
World

Russia silences another publication: Novaya Gazeta’s magazine

Novaya Gazeta lawyer Yaroslav Kozheurov holds copies of Novaya Gazeta’s magazine “No” (“But”) at a court building in Moscow, Russia September 6, 2022. REUTERS/Filipp Lebedev

Register now for FREE unlimited access to Reuters.com
  • This content was produced in Russia, where the law restricts coverage of Russian military operations in Ukraine.

MOSCOW, Sept 6 (Reuters) – A day after banning one of Russia’s last independent newspapers, Novaya Gazeta, a Moscow court on Tuesday revoked the licence of its sister magazine, founded only two months ago.

Novaya Gazeta suspended publication in Russia in March after being cautioned for violating new laws censoring coverage of the conflict in Ukraine, and had its licence revoked after the media watchdog, Rozkomnadzor, accused it of failing to properly document a change of ownership in 2006. read more

On Tuesday, the same Basmanny District Court revoked the licence of “No” (“But”), because of its failure to appear from 2009, when it was registered, until 2022.

Register now for FREE unlimited access to Reuters.com

“Why did Roskomnadzor go to court only after the magazine was printed?” said Novaya Gazeta lawyer Yaroslav Kozheurov.

“It is absolutely clear that the appeal to the court is not due to the fact that the magazine was not published, but due to the fact that the magazine started appearing.”

Novaya Gazeta, a stalwart of Russia’s media scene since its foundation in 1993 with money from the Nobel Peace Prize of late Soviet leader Mikhail Gorbachev, had carved out a niche as Russia’s leading investigative outlet, even as press freedoms were rolled back.

President Vladimir Putin’s two-decade crackdown has ensured that all Russian mass media now closely follow the Kremlin’s line, and critical views are, to all intents and purposes, accessible only to those who can evade government barriers to access online content published abroad.

Three paper issues of “No” have been published since July, but Roskomnadzor blocked the magazine’s website less than a week after it was created.

A Novaya Gazeta online paper published abroad has also been blocked in Russia.

Novaya Gazeta editor-in-chief Dmitriy Muratov, himself a Nobel Peace laureate for his work for press freedom, remains in Russia and on Saturday led the funeral procession of Gorbachev, his financial backer and friend.

Register now for FREE unlimited access to Reuters.com

Reporting by Reuters; Editing by Kevin Liffey

Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.

Read More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker